Dieta w chorobach tarczycy

Dowiedz sięjak dzięki diecie możesz wspomóc swój organizm!

Epidemiologia Choroby tarczycy to jedna z najczęstszych chorób endokrynologicznych, aż 22% społeczeństwa ma zdiagnozowane choroby tego narządu, najczęściej jest to niedoczynność tarczycy, lub niedoczynność tarczycy połączona z chorobą Hashimoto. Choroba Hashimoto to zaburzenie autoimmunologiczne, które powstaje w wyniku produkcji przeciwciał niszczących gruczoł tarczycowy. Choroby z autoagresji to bardzo częsty problem w gabinecie lekarskim, w mojej […]

Epidemiologia

Choroby tarczycy to jedna z najczęstszych chorób endokrynologicznych, aż 22% społeczeństwa ma zdiagnozowane choroby tego narządu, najczęściej jest to niedoczynność tarczycy, lub niedoczynność tarczycy połączona z chorobą Hashimoto. Choroba Hashimoto to zaburzenie autoimmunologiczne, które powstaje w wyniku produkcji przeciwciał niszczących gruczoł tarczycowy. Choroby z autoagresji to bardzo częsty problem w gabinecie lekarskim, w mojej praktyce co piąty pacjent cierpiał z powodu choroby z autoagresji. Aktualnie zaleca się prowadzić diagnostykę w kierunku celiakii u Pacjentów w autoimmunologiczną chorobą tarczycy – choroba Hashimoto lub chorobą Gravesa Basedova.
W chorobach autoimmunologicznych tarczycy celiakia występuje u 5% społeczeństwa, w populacji ogólnej bez chorób tarczycy to 1%. Pytanie czy jeden procent w populacji ogólnej to dużo czy mało. Biorąc pod uwagę grupę 100 osób to wśród tej grupy 1 na 100 jest chora na celiakię, nie jest to mało.

Dlaczego powstają choroby tarczycy?

Rozwijają się w wyniku zaburzeń autoimmunologicznych, mutacji somatycznych lub nieprawidłowego funkcjonowania przysadki mózgowej. Mogą być również konsekwencją znacznych niedoborów lub nadmiernego spożycia jodu, a także przebytych zakażeń wirusowych oraz stosowanych terapii.

Leczenie

Podstawą leczenia niedoczynności tarczycy jest farmakoterapia i przyjmowanie lewotyroksyny niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Wzrasta liczba dowodów naukowych potwierdzających korzystny wpływ prawidłowego żywienia, zarówno na przebieg jak i skuteczność terapii.

Biorąc pod uwagę częste powiązanie chorób autoimmunologicznych czyli chorobę Hashimoto/Chorobę Gravesa, celiakię oraz cukrzycę typu 1 nasuwa się pytanie czy stosując dietę eliminacyjną u Pacjentów bez jawnej choroby tarczycy jesteśmy w stanie zapobiec jawnej niedoczynności tarczycy. Jest jeszcze zbyt mało dowodów naukowych, aby potwierdzić taką tezę.

Dieta bezglutenowa w chorobach tarczycy - przegląd piśmiennictwa

W związku z kontrowersjami dotyczącymi wpływu diety bezglutenowej na funkcję tarczycy dokonano przeglądu piśmiennictwa.

Epidemiologia

Dlaczego powstają choroby tarczycy?

Leczenie

Dieta bezglutenowa w chorobach tarczycy - przegląd piśmiennictwa

W świetle obecnych danych wprowadzenie diety bezglutenowej jest zasadne u pacjentów z rozpoznaną celiakią, potwierdzenie choroby Hashimoto z obecnością przeciwciał antyTPO nie stanowi wskazania do wprowadzenia eliminacji glutenu z diety. Pacjenci bardzo często sami wprowadzają ograniczenie spożycia glutenu i zauważają znaczną poprawę samopoczucia. W świetle obecnego stanu wiedzy i niejednoznacznych wyników zasadne jest prowadzenie dalszych badań w tym zakresie.

Warto również wspomnieć o produktach zbożowych, które w piramidzie żywieniowej stanowiły podstawę żywienia do 2015 r, aktualnie najwięcej powinniśmy spożywać warzyw i owoców, to one stanowią podstawę żywienia. Produkty zbożowe, głównie pełnoziarniste są na drugim miejscu.

Dieta w chorobach tarczycy oraz chorobach z autoagresji powinna być urozmaicona, odpowiednio zbilansowana oraz bogata w składniki odżywcze.

Składniki odżywcze w chorobach tarczycy

JOD to pierwiastek niezbędny do produkcji hormonów tarczycy, jego poziom ma wpływ na pogłębianie deficytów selenu, żelaza retinolu.
Co jeść? Makrele, małże, dorsz, ostrygi, sól jodowana, wody mineralne, czerwone wino.
Nie należy rutynowo stosować suplementacji jodem ponieważ jego nadmiar w organizmie może prowadzić do efektu Wolffa Chaikoffa związanego z hamowaniem syntezy hormonów tarczycy.

SELEN to bardzo ważny pierwiastek który uczestniczy w przemianie tyroksyny do trijodotyroniny (T3). W przypadku jego niedostatecznej podaży dochodzi do spadku T3 oraz uszkodzenia tarczycy, zmniejsza się również przyswajalność jodu.
Co jeść? skorupiaki, ryby, czosnek, grzyby i orzechy brazylijskie. Spożycie mięsa, zbóż i produktów mlecznych pokrywa zapotrzebowanie na selen.

ŻELAZO bierze udział w przemianie tyreoglobuliny do tyroksyny oraz T3. Zbyt niskie stężenie żelaza może prowadzić do obniżenia stężenia T3 oraz wzrostu TSH.
Co jeść? czerwone mięso, nasiona lnu, pestki dyni, otręby pszenne, mak, sezam, żółtka jaj, pistacje.

CYNK
Co jeść? produkty zbożowe pełnoziarniste, nasiona lnu, pestki dyni, zarodki pszenne

CZEGO UNIKAĆ

Jak brać leki?

Suplementacja

Wskazane jest zwiększenie spożycia kwasów omega-3 oraz antyoksydantów, mających działanie przeciwzapalne.

Spożycie białka powinno sięgać około 25% dziennego zapotrzebowania. Należy dbać o suplementację witaminą D3 oraz B12, ze względu na częste współwystępowanie anemii złośliwej.

Ze względu na podłoże autoimmunologiczne należy wyeliminować żywność wysoko przetworzoną, zawierającą konserwanty, barwniki wzmacniacze smaku.